Brusel zvažuje plošné omezení maximální povolené rychlosti ve snaze snížit spotřebu paliv v době hrozící energetické chudoby. Několik německých autoklubů tento návrh kritizují. Prý bude úspora minimální.
Omezení maximální rychlosti by podle představ Bruselu mělo snížit spotřebu benzinu a nafty. Německé autokluby oponují, že to přinese malý efekt.
Do konce roku chce Evropská unie zcela zastavit dovoz ruské ropy do Evropy, aby platbami za tuto surovinu nefinancovala Putinův režim a jeho agresi na Ukrajině. Zbavit se závislosti na dodávkách z Ruska však nebude jednoduché. Pomoci překonat tyto následky by mohla snížená spotřeba paliv – benzínu a nafty. Brusel proto podle německého Focusu zvažuje omezit maximální povolenou rychlost aut ve všech zemích. Šepká se o dočasném omezení. Žádné oficiální návrhy však zatím prezentovány nebyly.
Zato se už stihly ozvat některé německé autokluby. Téma rychlosti je totiž v Německu, v jediné baště neomezené rychlosti na dálnicích, často tématem dne. Plošný limit na úrovni 130 km/h se snaží již dlouhodobě prosadit několik environmentálních organizací i někteří politici. Asi nepřekvapí, že teď je „maximálka“ opět na přetřese dne. Nejstarší německý autoklub Automobilclub von Deutschland (AvD) však tvrdí, že efekt takového opatření by byl naprosto zanedbatelný a nijak by nás neochránil před případnou energetickou chudobou.
Před 45 lety u nás začal rychlostní ráj. Jezdilo se bez ‚maximálky‘!
Při své argumentaci vychází z dat o emisích CO2, které jsou přímo úměrné spotřebovanému palivu. Autoklub tvrdí, že snížení tempa na 130 km/h by ročně ušetřilo jen dva miliony tun CO2 ročně, což představuje pouhých směšných 0,26 procenta z celkové produkce 762 milionů tun. Bylo by to tedy 0,26 % ušetřeného paliva z roční spotřeby. Analýza dopravy v Německu navíc ukázala, že téměř 80 % řidičů nejezdí rychleji než 130 km/ha jen dvě procenta jezdí rychleji než 160 km/h. Z toho polovina rychlých jízd byla zaznamenána v pozdních večerních nebo nočních hodinách.
‚Rychlostní ráj‘ chce snížit maximálku v obci na 30 km/h
„Diskuse o obecném rychlostním limitu se už dávno stala politickým koloritem, který se objevuje při každé příležitosti, která se naskytne. Nyní z důvodu šetření energie. To však nevyžaduje státní paternalismus. Němečtí občané se mohou sami rozhodnout, zda chtějí, nebo nechtějí šetřit energii pomalou jízdou,“ řekl Generální tajemník AvD Lutz Leif Linden. Navíc připomíná, že na německých cestách prudce přibývají elektromobily, které nepotřebují naftu ani benzin. Kromě AvD odmítá zavedení rychlostního limitu i národní sdružení „Mobil in Deutschland“.

Naopak, ekologicky zaměřené autokluby VCD a ACE Europa jsou za omezení rychlosti – ACE například požaduje rychlost jen 100 km/h, o které se prý šeptá už iv Bruselu. Lucemburský ministr energetiky Turmes pro agenturu DPA řekl: „To, co potřebujeme na úrovni EU, je celoevropský koordinovaný rychlostní limit a dva dny home office týdně.“ Efektivnější než snižovat rychlost by bylo podpořit veřejnou dopravu například zlevněním jízdného. Naštěstí, Němci dělají i to, už jen kvůli rekordním cenám pohonných hmot.