Středa, 5 října, 2022
- Reklama -svět ženy
DomůMužiMy nekrademe. Pokud s tím nesouhlasí, ať jde na policii

My nekrademe. Pokud s tím nesouhlasí, ať jde na policii

Chybí peníze na třetinu vlaků. „Žádné nezruším, byl by to velký krok zpět,“ řekl v Jde o pravdu Andrej Doležal (nom. Jsme rodina), ministr dopravy a výstavby.

Ministerstvo financí odmítá uvolnit chybějících 24 milionů eur pro železniční dopravu. Hrozba zrušení třetiny vlakových spojů nebyla nikdy tak reálná. Ministr dopravy Andrej Doležal (Jsme rodina) se cítí dotčený vyjádřeními ministra Igora Matoviče (OĽaNO) o tom, že na železnicích se neudělalo dost pro zastavení rozkrádání. „Nemám na to komentář. Je to obvinění, které pokud myslí vážně, ať se obrátí na policii,“ řekl v pořadu Jde o pravdu ministr.

„K 1. červenci žádné vlaky nezruším. Byl by to obrovský krok zpět,“ oznámil Doležal v TV Pravda. O svém rozhodnutí informoval předsedu parlamentu Borise Kollára (Jsme rodina), také ministerstvo financí.

Peníze chce získat z jiných zdrojů v rámci ministerstva dopravy, například snížením balíčku určeného na covidovou pomoc o 20 milionů eur. Dalších 10 milionů, které ušetřily železnice za loňský rok, by chtěl ministr také směřovat na letošní platby za vlaky. Musí mu k tomu dát souhlas ministerstvo financí.

„Peníze budou ale někde chybět, toto není systémové řešení,“ dodal ministr dopravy.

Současná finanční situace je podle něj výsledkem dlouholetého nedostatečného financování veřejné osobní dopravy. Vyzývá proto vládu a koalici, aby jasně řekla lidem, zda doprava je prioritou nebo ne. Čímž naznačuje možnou situaci v příštích dvou letech, kde se počítá ve státním rozpočtu s ještě větším snížením financí.

Doležal neskrýval zklamání z toho, že Slovensko veřejnou dopravu nevnímá jako celosvětový trend a také geopolitické téma. „Doprava je jediný sektor, kde rostou emise. Na příčině nejsou kamiony, ale osobní auta,“ vysvětlil.

Motivovat lidi k tomu, aby přesedli z aut do autobusů nebo cestovali vlakem, považuje ministr za velkou výzvu. Podmínkou je ale moderní infrastruktura, kterou na Slovensku nemáme. Jako příklad zmínil Rakousko, které investuje v příštích šesti letech 18 miliard eur do modernizace železniční dopravy.

One man, criminal dressed all in black with crowbar, breaking in through window in house.

Posun směrem k vysokorychlostní přepravě na železnici je podle Doležala evidentní také v Polsku a Česku. Kde je Slovensko? „Indě. My jsme tento vlak už možná zmeškali,“ odpověděl.

Na první pohled velké investice ale přinesou pro tyto země velké ekonomické benefity. „Od nových zahraničních investorů až po podporu pracovní mobility,“ míní šéf resortu dopravy. Zejména druhá výhoda by mnohé problémy vyřešila i na Slovensku, přičemž jmenoval zejména možnost dojíždění do zaměstnání i na větší vzdálenost či zastavení vylidňování některých regionů. „Tohle není atomová fyzika, to je světový trend,“ uzavřel Doležal.

Kdy bude rozvoj veřejné dopravy na Slovensku prioritou pro vládu? Proč zaostáváme v modernizaci železnic? Kdy a jak začneme reálně motivovat lidi k tomu, aby přesedli z auta na vlak či autobus? Podívejte se na TV pořad Jedná se o pravdu s Andrejem Doležalem, ministrem dopravy a výstavby.

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek